Bethard Group konferensLeoVegas konferens

 

 

 

 

InstaCasino entrade marknaden så sent som i oktober i år och vi på redaktionen spår dessa nykomlingar att bli en av framtidens starkast lysande stjärna på casinohimlen. Vi fick chans att möta en av delägarna, Håkon Kristansen, under Summit of iGaming Malta som i begynnelsen av november ägde rum på casinomeckat Malta. Vi tog tillfället i akt för att snacka om uppstarten, tvisten om namnet och inte minst den ljusa framtiden.

InstaCasino lanserades för bara en månad sedan, hur har casinopubliken välkomnat Er?

– Det har varit en fartfylld höst! Mottagandet har bara varit positivt och trots att vi bara rullat i drygt en månad ser vi redan goda resultat vilket såklart är väldigt roligt! Idéen till InstaCasino föddes för drygt ett år sedan, därefter har vi lagt ner enorma resurser på att utveckla en produkt med exeptionell design och funktion. Att arbeta fram marknadens bästa casinoupplevelse har sedan start varit målet och att se resultatet vid lanseringen i oktober var naturligtvis riktigt roligt!

Ni är ett nytt bolag på marknaden, hur många är ni som jobbar tillsammans?

– Vi är i dagsläget tolv stycken på kontoret, av dessa är sex delägare. Samtliga har lång erfarenhet i branschen vilket varit en styrka under uppstarten. Vi är ett litet och tajt gäng som har väldigt roligt tillsammans!

Jag är nyfiken på valet av namn, varför InstaCasino?

När jag frågar om idén bakom namnet InstaCasino skrattar Håkon till lite. Det visar sig att jätten Instagram kontaktat casinot i samband med lanseringen och ifrågasatt valet av namn.

Instagram var lite nojiga, men när vi förklarade att namnet syftar på det engelska ordet ”instant” och står för en direkt och lättillgänglig casinoupplevelse var konflikten löst.

Hur tänker ni kring spelutbud och valet av spelleverantörer?

– Vi har sett till att täcka upp det mesta inom casinospel för att tillfredställa även den mest kräsne spelaren. Totalt finns 700 olika spel att välja mellan, allt från klassiska slots till bordsspel som roulette och blackjack. Från mobil och surfplatta erbjuder vi alla mobilspel som våra leverantörer NetEnt, BetSoft och Microgaming tillhandahåller.

Vi börjar närma oss årsskiftet, hur ser framtiden för InstaCasino ut?-

– Vi har ett spännande år framför oss! Vi är 100% nöjda med det casino vi erbjuder och kommer därför fokusera på att expandera på marknaden snarare än att utveckla produkten mer. Planen är att växa utanför skandinavien med främsta fokus på Australien och Kanada vilket vi redan börjat jobba aktivt för att uppnå.

Innan jag tackar för mig ber jag Håkon svara på fem snabba, han är genast med på noterna och motiverar svaret på sista frågan med sitt norska påbrå.

instacasinologo

 Las Vegas eller Malta

Pepparkaka eller lussebulle?

Microgaming eller NetEnt?

Skidåkning eller beachvolley?

____________________________________________________________________________________

Intervjun ägde rum den 5 november år 2015 på Malta under SiGMA. Närvarande gjorde Håkon Christensen, InstaCasino, intervjuade gjorde Fanny Somnäs och Jens Rosenberg.